kundetilfredshedsundersøgelse

Kundetilfredshedsundersøgelse er et vigtigt forretnings værktøj

Hvis ikke din virksomhed har fået foretaget en kundetilfredshedsundersøgelse før, så er det ikke for tidligt at gøre det. I indlægget her kommer vi til at tale meget mere om de mange fordele der er ved dette værktøj. En investering i sine kunder er nemlig en investering i sin virksomhed.

Derfor er en kundetilfredshedsundersøgelse effektiv

Som virksomhed er det vigtigt at kende sine kunder. Du bør kende deres behov og vide hvad de går efter. Ikke hver enkelt kunde nødvendigvis, men overordnet sent. Kender du ikke din målgruppe, er det svært at opfylde deres behov, og dermed sælge noget til dem. En kundetilfredshedsundersøgelse kan spore dig bedre ind på dit kundesegment.

Den kan nemlig fortælle hvor tilfredse dine kunder er med det som din virksomhed tilbyder. Du bliver vurderet på produkt, service, atmosfære, pris, værdi for pengene, branding, helhedsoplevelse og andre relevante faktorer. Ja, du kan som virksomhed selv være med til at udarbejde undersøgelsen ud fra dine mål.

Lad et professionelt firma stå for det

Det er typisk et professionelt firma inden for kundeservice som hjælper virksomheder med at udarbejde en kundetilfredshedsundersøgelse. Som virksomhed kan du være med inde over så meget eller så lidt som du har lyst til. Service firmaet ved typisk hvilke spørgsmål der vil være relevante at inkludere i undersøgelsen. De har nemlig mange års erfaring og massevis af data omkring kunde segmenter.

Spørgsmålene i undersøgelsen tilpasses selvfølgelig din virksomhed, og hvis der er specifikke områder du særligt ønsker at fokusere på, udarbejdes undersøgelsen ud fra det. En webshops vurderes f.eks. typisk på andre faktorer end en fysisk butik gør, ligesom en hudplejeklinik på Strandvejen i Hellerup har andre fokus områder end den lokale bager i Nørresundby. Hvor det ene sted bør have meget stort fokus på servicen, skal den måske have et stort udvalg af varer.

Dine kunder er dit levebrød

Som virksomhed er det enormt vigtigt at have tilfredse kunder. Det er dem du skal leve af. Netop af den grund er det vigtigt at kende sine kunder. Det er blandt andet dette en kundetilfredshedsundersøgelse kan spore dig nærmere ind på. De svar som kunderne kommer med, bliver analyseret og omdannet til data, som din virksomhed kan bruge til at forbedre sig på de punkter hvor i scorer lavt. Hvis din virksomhed bør have et stort fokus på service delen, så kigges der nærmere på, hvordan dette kan imødekommes. Feks. ved brug af et CRM system.